سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گلدفین و بلوفین در کولر گازی چیست؟

کویل ها و فین های موجود در کندانسور و اواپراتور سیستم های تهویه مطبوعی همچون کولر گازی، داکت اسپلیت، فن کویل و... همیشه در معرض شرایط نامساعد جوی قرار دارند. به خصوص اگر شرایط جوی محیط مورد نظر شرجی و مرطوب (مانند شهرهای شمالی و جنوبی ایران و...) و همراه با اسید و نمک (موجود در آب باران) باشد؛ در چنین شرایطی به فین ها و کویل های کندانسور آسیب خواهد رسید، که علاوه بر کاهش راندمان دستگاه در طولانی مدت، صدمات مالی زیان باری را نیز به همراه خواهد داشت. یکی از راه های مؤثر برای جلوگیری از فرسایش، خوردگی یا زنگ زدگی کویل و فین های اواپراتور و کندانسور این سیستم ها، استفاده از تکنولوژی بلوفین (Blue fin) و گلدفین (Gold fin) است که در این مقاله به شرح آنها می پردازیم.

مقایسه گلدفین (GOLD FIN) و بلو فین (Blue fin) چیست؟

گلدفین یا فین طلاییدر واقع روکشی از جنس نانو طلا است که روی سطح کویل کشیده می شود. عملکرد گلدفین و بلوفین بسیار شبیه یکدیگر است و در محیط هایی مورد استفاده قرار می گیرد که عوامل خورنده و فرسایشی مثل رطوبت هوا و قطرات آب، نمک و بخارات اسیدی در محیط وجود دارد. تنها تفاوت آنها در این است که وکش گلدفین در چرخه معکوس نیز پاسخگو خواهد بود؛ به این ترتیب که هنگام استفاده از هر دو قابلیت سرمایشی و گرمایشی سیستم، روکش گلدفین روی دستگاه تعبیه می شود. برای مثال برخی از مدل های کولر گازی گری و سایر برندها که مجهز به هر دو قابلیت سرمایش و گرمایش هستند، از روکش گلدفین بهره مند می باشند.

روکش گلدفین تبادل حرارتی بیشتری نسبت به بلوفین دارد و این موضوع با بالا بردن نرخ تبادل حرارت در کویل کندانسور، راندمان دستگاه را در سیستم گرمایشی آن نیز بهبود می بخشد. گلدفین به علت اینکه کمی قیمت بالاتری نسبت به بلوفین دارد، کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو کاربری و محبوبیت روکش بلوفین بیشتر از گلدفین می باشد. 

مزایای استفاده از بلوفین و گلدفین چیست؟

برخی از مزایای استفاده از این دو روکش عبارتند از:

•انعطاف پذیر و مقاوم نسبت به ضربه

•جلوگیری از نفوذ گرد و غبار و آلودگی

•عدم واکنش با نمک های اسیدی جوی

•جلوگیری از خوردگی و زنگ زدن کویل و فین ها به علت عدم نفوذ رطوبت

•بالا بردن طول عمر مفید کویل کندانسور و اواپراتور دستگاه های تهویه مطبوع