سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عوامل موثر بر قیمت فن کویل

فن کویل از جمله تجهیزات پرکاربرد در سیستم های تهویه مطبوع ساختمان است که به منظور تأمین سرمایش و گرمایش واحدهای مسکونی، تجاری، اداری، بیمارستان ها، هتل ها، سالن های ورزشی و... استفاده میشود. فن کویل ها بر اساس نوع کاربری و نیاز پروژه در انواع و ظرفیت های مختلفی تولید و عرضه می شوند و قیمت های متفاوتی نیز دارند. عوامل زیادی وجود دارند که بر قیمت فن کویل ها تاثیر می گذارند، اما مهم ترین آن ها مواردی هستند که در ادامه مطلب شرح می دهیم:

تاثیر نوع فن کویل بر قیمت آن

فن کویل ها انواع و مدل های گوناکونی دارند که از نظر محل قرارگیری، نحوه نصب و طراحی با هم متفاوتند و به همین دلیل در قیمتشان با هم اختلاف دارند. انواع فن کویل عبارتند از:

  • فن کویل دیواری: این نوع فن کویل روی دیوار نصب می شود.
  • فن کویل زمینی: این نوع فن کویل بر روی زمین قرار می گیرد.
  • فن کویل سقفی (توکار و روکار): فن کویل سقفی توکار داخل سقف کاذب نصب می شود و به همین علت نمای زیبایی به دکوراسیون فضای داخلی می دهد؛ اما فن کویل سقفی روکار با توجه به سلیقه مشتری یا موقعیت موجود زیر سقف و به شکل نمایان نصب می شود. قیمت فن کویل سقفی توکار و روکار تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.
  • فن کویل کاستی: فن کویل کاستی از دو بخش داخلی و قابل رویت تشکیل شده است که بخش داخلی آن درون سقف کاذب قرار می گیرد. این فن کویل ها از نظر تعداد خروجی هوا به انواع یک طرفه، دو طرفه و چهار طرفه تقسیم می شوند که بر اساس نیاز پروژه انتخاب می گردد.
  • فن کویل کانالی: نوعی فن کویل سقفی توکار محسوب می شود که به کانال کشی و لوله کشی نیاز دارد. این فن کویل ها به علت میزان صدای زیادی که دارند بیشتر در اماکن بزرگتر و راهروها مورد استفاده قرار می گیرند.

دو لوله ای یا چهار لوله ای بودن کویل و قیمت فن کویل

یکی از عوامل مؤثر بر قیمت نهایی فن کویل، دو لوله یا چهار لوله بودن فن کویل ها می باشد؛ فن کویل های دو لوله یک لوله رفت و یک لوله برگشت برای جریان آب سرد یا گرم دارند که به لوله کشی سیستم سرمایش و گرمایش موتورخانه مرکزی (یا پکیج دیواری گازسوز) متصل می شوند تا برای سرمایش و یا گرمایش محیط مورد استفاده قرار گیرند. 

فن کویل های چهار لوله ای شامل دو لوله رفت و دو لوله برگشت هستند؛ از این رو در فصولی از سال که ممکن است بخشی از ساختمان به سرمایش و بخشی دیگر به گرمایش نیاز داشته باشد، می توان از قابلیت سرمایش و گرمایش هم زمان فن کویل در فضاهای مختلف ساختمان مثل اتاق های رو به آفتاب یا پشت به آفتاب استفاده کرد. در نتیجه این مزیت باعث افزایش قیمت فن کویل های چهار لوله ای نسبت به فن کویل های دو لوله ای می شود.

توجه کنید که سایر تجهیزات تهویه مطبوع نیز با توجه به نوع، برند، ظرفیت و سایر ویژگی های فنی دارای قیمت های متفاوتی هستند. برای مثال قیمت کولر آبی انرژی 6000 بیشتر از ظرفیت 18000 آن است.