سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تفاوت فن کویل سقفی و کانالی

فن کویل ها در انواع مختلفی مثل سقفی و کانالی به بازار عرضه می شوند. این دو نوع فن کویل تفاوت هایی که در ابعاد و نحوه نصب دارند، اما همه آنها یک سری اجزای مشترک دارند و یک هدف واحد را دنبال می کنند. در این مقاله به مقایسه فن کویل سقفی و کانالی می پردازیم.

انواع فن کویل سقفی

فن کویل های سقفی کمترین فضای ممکن را برای نصب اشغال می کنند و قابل نصب روی سطوح مختلف هستند. همچنین نسبت به سایر فن کویل ها صدای خیلی کمتری تولید می کند و از این جهات، طرفداران زیادی در بین مشتریان دارد. فن کویل های سقفی در دو نوع روکار و توکار تولید می شوند. در فن کویل های توکار فقط قسمت دریچه آن مشخص است، اما بدنه یا کابینت فن کویل های روکار در نمای داخلی به طور کامل دیده می شوند. همچنین توجه داشته باشید که قیمت فن کویل سقفی روکار و توکار تفاوت چندانی با هم ندارند.

فن کویل کانالی

فن کویل کانالی نوع دیگری از انواع فن کویل ها است که با عنوان فن کویل داکت نیز شناخته می شوند. این فن کویل ها مشابه فن کویل سقفی هستند و معمولا داخل سقف نصب می گردند. اما فرق فن کویل سقفی توکار و کانالی در این است که در نوع کانالی به کانال کشی نیاز است. فن کویل ها برای تامین آب سرد مورد نیاز خود از چیلر استفاده می کنند، اما اگر برای گرمایش بخواهید از آن ها استفاده کنید، به پکیج های دیواری یا زمینی یا موتورخانه های مرکزی برای تامین آب گرم نیاز خواهید داشت. 

تفاوت اصلی فن کویل سقفی و کانالی

از جمله تفاوت های مهم فن کویل سقفی و کانالی به موارد زیر می توان اشاره کرد:

1. ظرفیت فن کویل سقفی کمتر از کانالی است.

2. فن کویل های سقفی بر روی تمام سطوح قابل نصب هستند، اما برای نصب فن کویل کانالی در سطوح متفاوت محدودیت هایی وجود دارد.

3. فن کویل سقفی کمترین سر و صدای ممکن را دارند، اما فن کویل های کانالی صدای بیشتری تولید می کنند.

نتیجه گیری مقایسه فن کویل سقفی و کانالی

همان طور که در بخش های قبلی مطرح کردیم، تفاوت هایی که بین فن کویل سقفی توکار و کانالی وجود دارد، باعث مشخص شدن تصمیم کاربر برای انتخاب و خرید آنها می شوند. برای مثال صدای فن کویل سقفی توکار بسیار کم است، اما نوع کانالی این گونه نیست و در نتیجه استفاده از آن در آپارتمان های مسکونی مناسب نیست. اما در مراکز تجاری بزرگ که نیاز به ظرفیت بالا برای تهویه است، فن کویل سقفی توکار مناسب نیست و بهتر است از فن کویل کانالی و حتی سایر تجهیزات تهویه مطبوع مثل هواساز استفاده کرد. بنابراین خرید هواساز یا فن کویل کانال برای فضاهای بزرگ گزینه مناسبی است. 

به طور کلی برای انتخاب نوع فن کویل ها نیاز است که بعضی نکات به طور دقیق بررسی شوند. اول از همه باید به شکل ظاهری فن کویل و سازگاری آن با فضای محیط توجه کرد. در وحله دوم باید ظرفیت ساختمان بررسی شود، یعنی اگر نیاز به خرید فن کویلی با ظرفیت بسیار بالا نباشید، مدل هایی که ظرفیت متوسط و البته قیمت مناسب تری دارند، انتخاب کنید.