سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کولر گازی اینورتر چیست؟

کمپرسوری که در کولرهای گازی و اسپلیت استفاده می شود به دو نوع کمپرسور معمولی با دور ثابت و کمپرسور اینورتر با دور متغیر دسته بندی می شود. در این مقاله به بررسی اینورتر در کولرهای گازی می پردازیم.

کولر گازی اینورتر چیست؟

کولر گازی کم مصرف یا اینورتر مجهز به کمپرسور با دور متغیر، دارای سطح انرژی A است. اسپلیت های اینورتر در انواع مختلف به شکل کولر گازی پرتابل، دیواری، ایستاده و سقفی موجود است. به وسیله تغییر دور کمپرسور، مانع خاموش و روشن شدن پشت سرهم کمپرسور یا موتور کولر می شود و این فرآیند در مصرف برق صرفه جویی می کند. در حقیقت کمپرسور کولر گازی اینورتر در شروع کار خود یک مرتبه استارت می خورد و صرفا با کاهش یا افزایش دور کمپرسور، وظیفه خود را انجام می دهد. در صورتی که در کولر گازی با کمپرسورهای دور ثابت، تنظیم دما با خاموش و روشن شدن مکرر کمپرسور انجام می شود که این عمل شوک الکتریکی به سیستم برق ساختمان وارد می کند.

تفاوت اسپلیت اینورتر با معمولی

کمپرسور اسپلیت های اینورتر به طور عمده با گاز مبرد R410 که با محیط زیست سازگار است، کار می کند. از جمله تفاوت های مهم بین کولر گازی معمولی و اسپلیت اینورتر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف برق کولر گازی های اینورتر کمتر از کولر گازی و اسپلیت های معمولی است.
  • قیمت کولر گازی اینورتر بالاتر از اسپلیت معمولی است.
  • کولر گازی اینورتر سریع تر از اسپلیت معمولی به دمای مورد نظر می رسد.
  • هزینه تعمیرات اسپلیت اینورتر بیشتر از کولر گازی معمولی است.

مصرف برق اسپلیت اینورتر

اگر بخواهیم نظر کارشناسانه درباره میزان کاهش مصرف برق در اسپلیت های اینورتر بدهیم، باید گفت تبلیغاتی که شرکت های تولیدکننده کولرهای گازی اینورتر مبنی بر کاهش مصرف برق 60 درصدی در این نوع کولرها دارند نه اثبات شده است و نه منطقی؛ مثلا فرض کنید در ماه های تیر و مرداد که دمای هوا به مرز 40 درجه می رسد و کولر و کمپرسور شما برای تامین دمای هوای دلخواه و مطلوب 24 درجه تقریبا به طور دائم در حال کار است. پس به نظر شما آیا واقعا میزان کاهش مصرف برق فقط به دلیل تبدیل برق متناوب شهری به جریان برق DC و استارت آرام دور موتور کمپرسور کولر اینورتر می تواند تا 60 درصد باشد؟

 محاسبه تقریبی ظرفیت اسپلیت

کولرهای گازی اینورتر در برندها و ظرفیت های مختلف ایرانی و خارجی مثل ایران رادیاتور، ال جی، گرین و... در بازار موجودند. اما قبل از خرید کولر گازی ایران رایاتور و سایر برند ها در مرحله آخر باید به ظرفیت کولر گازی خود توجه کنید. برای محاسبه تقریبی ظرفیت اسپلیت مورد نیاز خود در طبقات وسط ساختمان، به ازای هر متر مربع حدود 400 تا 600 (BTU) و در طبقاتی که پشت بام در بالای آن‌ها وجود دارد، به علت تابش مستقیم نور خورشید بر سقف، به ازای هر مترمربع زیربنا بین 600 تا 800 (BTU) در نظر گرفته می‌شود.